Εθνική ιδεολογία και λαϊκή έκφραση

15,30 € 17,00 €
Διαθέσιμο σε 1-3 μέρες (προϋπόθεση επάρκειας εκδότη)
SKU
9789605791711
Λεπτομέρειες

Στη σύγχρονη Ελλάδα, η αντίληψή μας για το δημοτικό τραγούδι είναι μάλλον γραμμική. Θεωρούμε ότι ξεκινά κυρίως από την εποχή της Τουρκοκρατίας (με ένα μέρος του να φτάνει στη μεσοβυζαντινή ή υστεροβυζαντινή εποχή) και περνώντας από την κρίσιμη περίοδο της επανάστασης του ’21 και τα πρώτα μετεπαναστατικά χρόνια να φτάνει μέχρι τις μέρες μας (με κάποιες βέβαια μεταβολές). Η αντίληψη αυτή καθρεφτίζεται και στην παραδοσιακή (αλλά καλά κρατούσα) κατηγοριοποίηση των δημοτικών τραγουδιών σε ακριτικά και παραλογές (βυζαντινή και μεταβυζαντινή περίοδος), ιστορικά και κλέφτικα (18ος και 19ος αιώνας) και άλλα τραγούδια από τον κύκλο της ζωής (γαμήλια, της αγάπης, μοιρολόγια κλπ.) τα οποία συνήθως τοποθετούνται αόριστα μέσα στον χρόνο της «προνεωτερικής» περιόδου. Την αίσθηση αυτή επιτείνει και η έννοια των παραλλαγών, των διαφόρων δηλ. τοπικών εκδοχών διαφόρων τραγουδιών, που θεωρείται ως απτή (και για μερικούς αψευδής) απόδειξη της συνέχειας της λαϊκής δημιουργίας.

Είναι όμως έτσι ακριβώς τα πράγματα; Μπορούμε να μιλάμε τόσο εύκολα και αβασάνιστα για το δημοτικό τραγούδι (λες κι είναι μια ενιαία και αδιάσπαστη ενότητα) που εμφανίζεται (σχεδόν ως δια μαγείας) σε κάποια χρονική στιγμή και έκτοτε εξελίσσεται, απλώς υποδιαιρούμενο σε κατηγορίες και παραλλαγές; Η παρούσα μελέτη επιθυμεί να συνεισφέρει στον προβληματισμό αυτό μέσα από τη διερεύνηση, όχι κάποιων θεωρητικών (και ως εκ τούτου αφηρημένων) πτυχών της γένεσης, εξέλιξης και διαμόρφωσης του δημοτικού τραγουδιού, αλλά συγκεκριμένων περιπτώσεων (case studies) από μια επιλεγμένη χρονική περίοδο, που μας δίνουν μια πολύ διαφορετική εικόνα του ζητήματος.

Γνωρίζετε πως το τραγούδι της περίφημης «Τζαβέλαινας» από το Σούλι γράφτηκε εκατό χρόνια μετά τα ιστορικά γεγονότα και ο εξίσου διάσημος «Κατσαντώνης» βασίστηκε σε ένα θεατρικό έργο του ύστερου 19ου αιώνα;

Έχετε μήπως ακούσει πως ο Θούριος του Ρήγα είχε ως πρότυπό του ένα τραγούδι της Αρβανιτιάς, που κάποιοι βιάστηκαν να «εξαφανίσουν» και ότι τα ξακουστά «Σαράντα παλληκάρια» από τη Λιβαδειά δεν είχαν αρχικά κινήσει για πόλεμο αλλά μόνο για κλεψιά;

Γιατί το τραγούδι για την απελευθέρωση της Τριπολιτσάς από τον Κολοκοτρώνη «ξεχάστηκε» τόσο γρήγορα από τη συλλογική μνήμη μετά τη σφαγή που ακολούθησε;

Στα παραπάνω καθώς και σε άλλα ακόμα κρίσιμα (και χρήσιμα) ερωτήματα φιλοδοξεί να απαντήσει η παρούσα μελέτη, που είναι μεν επιστημονικά τεκμηριωμένη και βιβλιογραφικά ενημερωμένη αλλά είναι γραμμένη σε ομαλή και κατανοητή γλώσσα, απευθυνόμενη τόσο στο επιστημονικό όσο και στο ευρύτερο αναγνωστικό κοινό.

Περισσότερες Πληροφορίες
Περισσότερες Πληροφορίες
ISBN 978-960-579-171-1
Τόπος έκδοσης Αθήνα
Ημερομηνία έκδοσης 1 Απρ 2024
Σχήμα 24x17
Τύπος εξώφυλλου Μαλακό εξώφυλλο
Εικονογραφημένο Όχι
Σελίδες 186
Υπότιτλος Ο «επανασχεδιασμός» του δημοτικού τραγουδιού την εποχή της Μεγάλης Ιδέας
Ηλικίες 0
Ηλικία μέχρι 0
Εκδότης Ταξιδευτής
Συγγραφέας Ιωάννης Πλεμμένος
Υπεύθυνος σειράς Αλέξανδρος Γ. Καπανιάρης
Σειρά Λαϊκός Πολιτισμός-Διεπιστημονικές Προσεγγίσεις
Αξιολογήσεις
Γράψτε την κριτική σας
Γράφετε Κριτική για:Εθνική ιδεολογία και λαϊκή έκφραση